|
|
Transport kroz membrane
Specifikacija predmeta
Naziv predmeta |
Transport kroz membrane |
Šifra predmeta |
D13ITM |
Studijski program |
Doktorske studije fizičke hemije |
Izborno područje
(modul)
|
– |
Vrsta i nivo studija |
Doktorske studije fizičke hemije |
Nastavnik
(za predavanja)
|
Mojović D. Miloš, Popović-Bijelić D. Ana |
Nastavnik / saradnik
(za vežbe)
|
– |
Nastavnik / saradnik
(za DON1)
|
– |
Broj ESPB |
9 |
Status predmeta
(obavezni / izborni)
|
izborni |
Uslov |
Položeni ispiti iz prethodnog semestra. |
Cilj predmeta |
Da se student detaljno upozna sa procesom transporta kroz membrane sa posebnim osvrtom na metode za detekciju membranskog potencijala.
|
Ishod predmeta |
Student je sposoban da samostalno izabere i primeni odgovarajuću metodu za ispitivanje različitih fizičkohemijskih karakteristika membrana.
|
Sadržaj predmeta
Teorijska nastava |
Membranski potencijal – jonski mehanizmi električne polarizovanosti membrane i merenje: Elektrohemijski gradijent. Održavanje gradijenta – aktivni transport jona. Pasivna raspodela jona i Donanova ravnoteža. Propustljivost membrana i Goldman-Hoddžkin-Katz-ova jednačina merenje potencijala membrane. Jonski kanali: Struktura, funkcija i njihova povezanost. Merenje struja kroz pojedinačne kanale – metod nametnute voltaže. Stohastička analiza funkcionisanja pojedinačnih kanala. Nadražljive membrane. Strujno-naponske krive. Rektifikacija membrane – pojam i modeli. Akcioni potencijal – putujuća promena potencijala membrane. Aktivacija i inaktivacija jonskih kanala. Hodžkin Haksli-jev matematički model transmembranske struje i akcionog potencijala. Odstupanja kod biljnih ćelija. Sistem prenosa signala – nervni sistem na nivou ćelije: Uloga biološki aktivnih jona u prenosu signala i merenje koncentracije jona u ćeliji. Signalni lanci - uloga Ca, IP3 i G proteina; kalcijumske oscilacije, talasi i tuneli.
|
Praktična nastava |
Jon-senzitivne elektrode, Patch-clamping, Oscilatorni fenomeni kod membrana.
|
Literatura
-
R. K. Anđus, Opšta fiziologija i biofizika - Osnovi neurobiofizike, Biološki fakultet, Beograd, 2003.
-
R. K. Anđus, Opšta fiziologija i biofizika - Jonski kanali, Biološki fakultet, Beograd, 2005.
-
R. Cotterill, Biophysics, John Wiley & Sons Ltd, England, 2002.
-
R. H. Ashley, Ion Channels: A Practical Approach, Oxford University Press, USA, 1996.
-
J. Hancock, Cell Signalling, Oxford University Press, 2005.
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
Predavanja |
Vežbe |
DON1 |
Studijski istraživački rad |
Ostali časovi |
3 |
– |
– |
8 |
– |
Metode izvođenja nastave |
Samostalni rad studenta uz konsultacije sa nastavnikom. Eksperimentalne vežbe.
|
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
Predispitne obaveze |
poena |
aktivnost u toku predavanja |
– |
praktična nastava |
– |
kolokvijumi |
– |
seminari |
50 |
Završni ispit |
poena |
pismeni ispit |
– |
usmeni ispit |
50 |
1 DON = Drugi oblici nastave.
|
|